Technologiereus Apple heeft het Amerikaanse gps-bedrijf Coherent Navigation overgenomen.

De drie oprichters werken inmiddels voor de iPhone-maker uit Cupertino. Een signaal dat Apple stilletjes blijft sleutelen aan de kwaliteit van zijn kaartendienst.

Apple bevestigde de overname zondag zonder verdere mededelingen te doen, schrijft TechCrunch.

Coherent Navigation combineert de signalen van gps-satellieten met die van satelliet-provider Iridium. Met de techniek kan de locatie tot op centimeters nauwkeurig bepaald worden, waar gps tot op ongeveer een meter nauwkeurig is.

Apple Maps verbeteren

Met de aankoop wil Apple de eigen kaartendienst verbeteren. Apple Maps werd in 2012 gelanceerd en kreeg direct een stevige dosis kritiek. Zo stonden restaurants en bedrijven op de verkeerde plek en vertoonde de zoekfunctie gebreken.

Apple's kaartendienst is in drie jaar tijd sterk verbeterd, maar moet het op het eigen iOS-platform nog altijd afleggen tegen Google Maps. Bijna twee keer zoveel iPhone-bezitters gebruiken Google's dienst om de weg te vinden, blijkt uit cijfers van ComScore.

Apple kwam met een eigen kaartendienst om te profiteren van de snelgroeiende markt van mobiele diensten die gebaseerd zijn op waar je bent. Mobiele advertenties via kaarten en locatiediensten leveren dit jaar 6,8 miljard dollar op in de VS, becijferde onderzoeksbureau BIA/Kelsey. Over vier jaar is die markt gegroeid tot ruim 18 miljard dollar.

Strijd om Nokia's kaartendienst

Voor de kaartendienst werkt Apple onder meer samen met TomTom, dat in 2007 de digitale kaartenmaker Tele Atlas overnam. In hetzelfde jaar kwam het Amerikaanse Navteq in handen van Nokia. De Finnen willen nu af van hun kaartenonderdeel, dat is omgedoopt tot HERE.

De interesse in HERE is groot, omdat er maar weinig partijen op de wereld zijn die over gedetailleerde digitale kaarten beschikken. Onder meer Facebook, taxidienst Uber en een consortium van onder meer BMW, Mercedes-Benz en Audi zouden Nokia's kaartentak in willen lijven. De Duitse autobouwers zijn geïnteresseerd in de kaartendienst voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.

Uber zou 3 miljard dollar op tafel willen leggen voor HERE, dat voor 2 miljard euro in de boeken staat bij Nokia. De Amerikaanse taxidienst is nu nog erg afhankelijk van Google Maps. Saillant detail: Google heeft via zijn investeringstak 258 miljoen dollar in Uber gepompt.